Cursus ‘From Climate Science to Climate Transitions’
Cursus ‘From Climate Science to Climate Transitions’

Cursus UCR is aanvulling op praktische varianten

Aan University College Roosevelt vindt in juni vier weken lang de fulltime cursus ‘From Climate Science to Climate Transitions’ plaats, begeleid door prof. Bert van den Brink.

Cursus ‘From Climate Science to Climate Transitions’

Aan University College Roosevelt vindt in juni vier weken lang de fulltime cursus ‘From Climate Science to Climate Transitions’ plaats, begeleid door prof. Bert van den Brink.

De cursus begint met een stevige literatuurstudie van de interne werking en de invloed van het Intergovernmental Panel of Climate Change (IPCC). In het kader daarvan interviewen studenten dr. Aimée Slangen. Zij is lead author van het IPCC en werkzaam bij het NIOZ, ook een partner van het Delta Climate Center.

Vervolgens gaat de cursus in op de ethische uitdaging van klimaatverandering en de taaie diplomatieke en democratische processen rond klimaatwetgeving. We kijken ook naar de fenomenen scepticisme en ontkenning. Dr. Thomas Fossen van de Universiteit Leiden wordt geïnterviewd over de motivaties en redenen van wetenschappers, die besluiten naast wetenschapper activist en demonstrant te worden. Wat zegt dat fenomeen over de stand van transities? Onder welke omstandigheden is dit gedrag begrijpelijk en legitiem? 

Klimaatadaptatie

Vervolgens duiken de studenten in vragen rond succesvolle en falende klimaatadaptatie in Nederland en daarbuiten.  Daarover interviewen zijn dr. Dries Hegger van het Copernicus Instituut aan de Universiteit Utrecht, ook een partner van het DCC. In het kader van vragen rond wat werkt (en wat niet) inzake communicatie over klimaatverandering interviewen studenten prof. Albert Klein Tank, wetenschappelijk directeur van het DCC, die ingaat op het belang van storytelling als alternatief voor meer feitgerichte benaderingen.

De cursus eindigt met het goede nieuws dat ook bestaat over de inzet van mensen om veranderingen aan leefstijl, economie en politiek mogelijk te maken. In plaats van te somberen is het misschien beter te kiezen voor een stevige inzet op innovatie. Dat doen we aan de hand van Hannah Ritchie’s boek ‘Not the End of the World’ uit 2024, dat op basis van stevige data-analyses ruimte schept voor het positieve verhaal.

Aanvulling

De cursus heeft een theoretische en sociaal-wetenschappelijke insteek. Daarmee vormt het een aanvulling op meer praktische cursussen op het gebied van milieu en klimaat in de geowetenschappen en milieuwetenschappen. Zo’n combinatie is karakteristiek voor UCR’s liberal arts and sciences-benadering.  De cursus is dit jaar een pilot, gericht op het motiveren van studenten op een afstudeerwerkstuk over deze thema’s. In de toekomst kan (een aangepaste versie van) de cursus wellicht ook open staan voor studenten van bijvoorbeeld HZ, Scalda en UCR. Zo kunnen zij van de verschillende soorten onderwijs leren. 

Cursus ‘From Climate Science to Climate Transitions’

Onderwijs

Lees meer

Onderzoek

Lees meer

Samenwerken

Lees meer